Deze keer de 24 seconden regel. Deze wordt toegepast op het regionale nivo en hoger. Globaal gezien heeft men 24 seconden de tijd om een aanval te spelen. Maar wanneer gaat de 24 seconden regel opnieuw in en hoe zit het met die 14 seconden?

De 24 seconden begint als een ploeg in balbezit komt en de eerste speler in het veld de bal raakt. Dan loopt de klok af naar 0 en wordt gereset als er gescoord wordt. Ook als er niet gescoord wordt maar wel de ring geraakt wordt. Cruciaal is dat als de bal de hand van de schietende speler verlaat en daarna de 24 secondenklok afgaat, het nog steeds een geldige doelpoging is. De bal moet dan wel door de ring gaan of deze raken. Als dat niet gebeurt en dezelfde ploeg blijft in balbezit, is het een 24 seconden overtreding. Als de andere ploeg duidelijk controle over de bal krijgt, gaat het spel gewoon verder (met een nieuwe 24 seconden). Er is overigens een uitzondering hierop. Als de bal tussen de ring en het bord blijft zitten, wordt er gehandeld alsof de ring niet geraakt is.

Verder is er een verschil of de bal op de verdedigingshelft of de aanvalshelft is. Als de bal wordt uitgetikt met een vuist of een voet, of er wordt een overtreding gemaakt door een verdediger en de bal is nog op de verdedigingshelft, beginnen de 24 seconden opnieuw. Als de bal daar wordt uitgetikt zonder voet of vuist, blijft de tijd staan. Op de aanvalshelft daarentegen wordt, als er een overtreding gemaakt wordt of de bal wordt met vuist of voet weggetikt en er meer dan 14 seconden op de schotklok staat, de klok stilgezet en wordt er vanaf die tijd doorgespeeld. Staat er minder dan 14 seconden op de klok, dan wordt in die gevallen de klok teruggezet naar 14 seconden.

24sec

Op de foto het kastje waarmee de 24 seconden bediend wordt.Met start/stop wordt de klok aangezet en gestopt. Met reset gaat deze terug naar 24 seconden en bij dubbelklikken naar 14 seconden. Bij verandering van balbezit en een doelpoging die de ring raakt kan je gewoon op reset drukken. Bij een score het beste eerst op stop, dan op reset. De klok is dan leeg. Als de bal wordt ingenomen druk je weer op start.